Kohlswa Herrgård - litet, enkelt och familjärt.



Ja de orden beskriver upplevelsen rätt bra. Inredningen är inte riktigt min smak, men ni som gillar gammaldags herrgård stil kommer säkert uppskatta det.

Lokaliseringen är lite FÖR fridfull och tyst för min del men den goda servicen gör att jag kan återvända. Herrgården ligger strax utanför Köping och det är inte mycket som händer i krokarna.




Vi möts ut av en stor fin veranda (stort plus) som liger vid alldeles vid vattnet och är bra för sommarkvällar.
Men i övrigt är det alltså tvärdött, fem par som bodde där samtidigt. Kanske skönt för vissa, dött för andra?=)



Rummen är iallafall stora och rymliga, vi bodde  i flygeln och hade mycket plats.

När vi kom dit var det eftermiddag så vi gick till afternoon téet som var helt ok, det serverades kladdkaka, äppelkaka, kakor, wienerbröd, loka och frukter av olika slag. Helt OK men inte närheten av Gimo och Mariefred!

Sen såg la vi oss på solstolarna vid terassen, tyst och härligt så vi slockna direkt.

På kvällen avnjöts en supé, bestående av skagenröra med färska räkor och parmesanchips, kalvytterfilé med rotfrukter och färskpotatis samt en pannacotta med bär. Mycket god service, rejäla portioner och mycket gott.

Servitrisen var mycket vänlig och snabb! (vilken skillnad mot Gimo)

Detta är ett ställe som jag själv kanske inte skulle välja, eftersom det är lite för tyst och ensligt för min smak.
Det saknar definitvt det lilla extra jag efterfrågar och kanske för äldre par?! Eller om man söker total lugn och ro är de också passande..

Relaxen var mycket dålig och kan enligt mig inte klassas som relax. Snarare ett ofärdigt nästintill skräckinjagade källare som man kände att man aldrig hitta ut ur (okej lite lätt överdrivet men inte mysigt eller fräscht alls). Visst det var en källare men lite mysigare kan man väl fixa till det och kanske inte en upptäcksfärd för att hitta dit? Huset var stort och man öppnade varje dörr, ena var skrubb, ena en dörr ner, ena en källare och vips oj här var bastun.. njaa inte riktigt min grej!

Jag är lite för kräsen och vill ha det mer uppstyrt. Fräscha klinkers, vitt och stort och gärna stora morgonrockar man kan mysa i och så gärna lite mysigt tänt doftljus =)

På morgonen promenerade vi till frukosten, där var vi helt ensamma och det var en liten frukost. för lite varmt och nästan bara smörgåspålägg. Jag som älskar mat och stora frukostar var inte nöjd.

Herrgården var liten, familjär och rätt tom. Den lämnar inga avtryck men jag fylls av en avslappnad känsla, åka tillbaka?
Nja inte själv men om någon tillställning hålls som konferens eller bröllop,då det händer något? Jo varför inte.

Har du varit där och tycker annorlunda? Dela gärna med dig dina erfarenheter...

Betygen är följande:

Service: BBBB
Utseende: BB
Pris: BBB
Frukost/Mat: BB (middagen är värd 4/5)
Lokalsering: BB
Lilla extra: 
Komfort: BB
Roomservice: -
Lyxkänsla: B

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
BlogRankers.com